England part 2 - Reisverslag uit Hersham, Verenigd Koninkrijk van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu England part 2 - Reisverslag uit Hersham, Verenigd Koninkrijk van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu

England part 2

Blijf op de hoogte en volg Jelle

05 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Hersham

Heey allemaal!

Hoe is het met jullie? Ik begreep dat het in Nederland net zo'n heerlijk weer is als hier... Hoop dat iedereen lekker van het zonnetje aan het genieten is deze dagen :)
Er zijn alweer 2 weken voorbij sinds mijn eerste verslag.. De tijd vliegt; ik ben al bijna op de helft van mijn zeven weken stage! Ik ben intussen helemaal gewend in het hospice. Intussen loop ik 's ochtends zelfstandig visite over één van de vier afdelingen, dus zeven patiënten. Daarna moet alles uitgewerkt worden in het computersysteem, waarna meestal de ochtend voorbij is. 's Middags zijn er vaak genoeg opnames te doen, wat voor mij ook nog steeds redelijk wat tijd kost omdat ik eerst zelf met de patiënt en familie ga praten, het vervolgens uit moet werken in het systeem (wat redelijk veel tijd kost, ook om soms de juiste woorden in het Engels te vinden om het er netjes neer te zetten), en vervolgens moet ik elke opname nabespreken met één van de specialisten palliatieve geneeskunde, waarna we nog met zijn tweeën met de patiënt gaan praten zodat zij zelf ook een beeld bij het verhaal hebben.. En tussendoor moeten dan nog dingen geregeld worden zoals ontslagmedicatie, ontslag- en overlijdensbrieven, en noem maar op. Druk genoeg dus, zodat ik meestal aan één stuk door bezig ben tot de werkdag erop zit (met uitzondering van een korte lunchpauze dan). Heerlijk om de handen uit de mouwen te kunnen steken, en ik leer er erg veel van. De collega's zijn allemaal erg aardig en er heerst over het algemeen een leuke sfeer ook tussen de andere werknemers (specialisten, verpleegkundigen, therapeuten, secretaresses, noem maar op). Dus de dagen vliegen om zo :)
De avonden breng ik alleen door, met lezen, series kijken, en studeren. Ik doe mee met een cursus palliatieve geneeskunde, die precies op mijn eerste dag hier van start ging. Ik kon dus mooi meteen instromen. Die cursus bestaat uit een deel studie (ik heb een bundel gekregen met daarin alle onderwerpen die bij palliatieve geneeskunde aan bod kunnen komen, van medicatie en symptoombestrijding tot slecht nieuws gesprekken tot mogelijke psychosociale en spirituele problemen/vragen die patiënten kunnen hebben tot ethische vraagstukken en ook de zorg en behoeften van nabestaanden na het overlijden). Het tweede deel van de cursus bestaat uit een portfolio dat ik moet samenstellen, waarin ik een patiënt bespreek en daarbij lichamelijke, psychologische, en spirituele problemen bespreek die bij die patiënt optraden en hoe die zijn behandeld, wat ik dan weer moet ondersteunen met literatuurverwijzingen. Al met al dus flink wat werk, wat me ook in de avonduren regelmatig bezig houdt. Hoewel ik niet altijd even veel zin heb in het extra werk wat dit met zich meebrengt, leer ik ook hier wel heel veel van, en dat vind ik ook wel heel fijn. Zo haal ik wel echt het maximale uit deze stage.
En geen zorgen, ik zorg er wel voor dat ik me ook af en toe ontspan.. :) In de weekenden ga ik meestal wandelen in de buurt; hier redelijk dichtbij in de omgeving zijn prachtige gebieden, wisselend van velden tot heuvels/valleien tot bossen, of ik rij naar het kustgebied.. Er is genoeg te zien en met de auto allemaal eenvoudig te bereiken. Bijna ieder weekend ben ik tot nu toe ook nog een dag in Londen geweest. Daar is altijd genoeg te zien en te doen, en er zijn ook genoeg mooie parken om te ontspannen en van de zon te genieten.
Vandaag ben ik naar Brighton gereden, een stad aan de zuidkust. Dat bleek echt een hele leuke stad te zijn, met een winkelgebied met allemaal kleine gezellige steegjes, en een apart gedeelte dat wat alternatiever is, met veel alternatieve en oosterse of Indiaanse (als in de oorspronkelijke bewoners van Amerika) winkels, marktkraampjes, kroegjes en restaurantjes. Genoeg te zien dus, en heerlijk om doorheen te slenteren. Bij een van de kroegjes zat zowaar Rowlf (van de muppets) voor de kroeg piano te spelen hahaha :D Verder is het Royal Pavillion mooi om te zien; het lijkt op een gebouw uit het Midden-Oosten (of de fata morgana in de Efteling ;)), heel apart. Met een mooi park eromheen, waar je ook prima kunt wandelen of zitten. En natuurlijk heb ik een tijdje aan zee gezeten. Hoewel het strand hier allemaal kiezelstrand is mocht dat de pret niet drukken en heb ik heerlijk met een boek genoten van de zon, met het geluid van de branding in mijn oren. Zeker een aanrader voor mensen die ooit nog in Zuid-Engeland zijn!
Morgen is hier een bank holiday (may-day), hoewel niemand me nog heeft kunnen vertellen wat er dan precies gevierd wordt.. De meesten houden het erop dat men de tijd tussen Pasen en Pinksteren te lang vond, en dat er daarom een feestdag tussenin is ingevoerd. Altijd een goed idee mijns inziens, hahaha.. Ik ben van plan naar een park in de buurt te gaan, het zou morgen 25 graden worden volgens de voorspellingen, dus opnieuw perfect om te wandelen en een boek te lezen ergens in één van de parken in de buurt. Wat dat betreft heb ik tot nu toe heel veel geluk; het heeft pas 2 dagen geregend, dus zeer on-Engels. Gelukkig maar.. :)
En dan hoef ik maar drie daagjes te werken deze week, want vrijdag vlieg ik terug naar Nederland voor een weekendje, om zaterdag de bruiloft van Veerle bij te kunnen wonen :) Ik heb er wel zin in om een weekendje weer even gewoon Nederlands te kunnen spreken en mijn familie (en Jasper! :D) weer te zien. En daarna zijn het nog maar 3 weekjes in Engeland.. Dus dat vliegt ook vast zo voorbij.
Ik zal weer wat schrijven als ik wat te melden heb.. Bedankt voor jullie berichtjes!

Groetjes,

Jelle

• 05 Mei 2013 - 22:44

Anita:

Hey Jelle, dat klinkt super allemaal, veel leerstof, veel mooie plekjes en vooral veel mooi weer!!
    Succes en geniet ervan!! Groetjes, Anita.

• 05 Mei 2013 - 22:52

Céline:

Ha Jelle,
    Klinkt alsof je daar veel kan leren over palliatieve zorg :) nu word je helemaal een super huisarts! Veel plezier op de tussen-Pasen-en-Pinksteren feestdag en natuurlijk komend weekend op de bruiloft.
    xxx Céline

• 05 Mei 2013 - 23:59

Mark Peters :

Klinkt goed Jelle. Vergeet niet naar de pub te gaan voor een pint guinnes :-)

• 06 Mei 2013 - 10:39

Ans Peulen:

Hoi Jelle,
    De regen zal toch niet wachten tot wij er zijn??
    Daar hebben ze vandaag een 'tussen pasen en pinksteren' dag en hier hebben we donderdag zoiets (hemelvaart).
    Geniet ervan en breng vrijdag mooi weer mee zodat we kunnen bbq'en!
    gr
    mam

• 06 Mei 2013 - 14:16

Sarah:

Hee Jelle,
    Het klinkt allemaal heerlijk ontspannen. Goede combinatie tussen werken, leren en ontspannen en leuke dingen doen/zien.
    Geniet er lekker van en veel plezier op de bruiloft!

xx Sarah

• 06 Mei 2013 - 14:18

Silvie:

Wat ben je weer goed bezig. maar dat hadden we van jou wel verwacht natuurlijk.
    hou dat goede wer maar vast totdat we er zijn.
    gr. Silvie

• 14 Mei 2013 - 13:45

Danielle:

Hey Jelle,
    De weken vliegen voorbij zo te lezen! Hopelijk is het weer nu niet zoals hier... regen en zo.. en blijft t lekker weer de komende paar weken!
    Je ziet en leert iig heel veel! Super!
    Tot in juni op de terugkomdag!

groetjes Danielle