Obama in Concord - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu Obama in Concord - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu

Obama in Concord

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

24 November 2008 | Australië, Sydney

Hey allemaal,

omdat ik hier en daar berichten en zelfs enkele foto's doorkrijg vanuit een koud en besneeuwd Nederland vond ik het tijd worden voor weer een beetje zonneschijn (zij het dan via een omweg voor jullie en alleen op papier... Meer kan ik helaas niet doen ;))

Ik zal jullie niet te veel vervelen met verhalen over het werk, sinds daarover weinig nieuws te melden is.. Een ding wil ik jullie echter niet onthouden (meteen nog een goed voorbeeld van hoe geweldig de mentaliteit hier is :)).
Elke donderdag rond lunchtijd vindt hier de "grand rounds" plaats, een soort lezing waarbij de uitwisselingsstudenten min of meer verplicht aanwezig moeten zijn en waar ook ander ziekenhuispersoneel (zowel artsen als verpleegkundigen) veelvuldig op af komt. Normaal gaat het altijd over een of ander saai onderwerp zoals obesitas ofzo, maar aangezien er een gratis lunch van tevoren is is het toch altijd wel te verdragen :P
Vorige week donderdag was echter anders dan andere weken.. Het gonsde de hele week al een beetje rond door mijn afdeling. Een van de gastro-enterologen heeft namelijk een paar jaar geleden een traditie ingesteld, waarbij er elk jaar een debat plaatsvindt tussen drie internisten/gastro-enterologen en drie chirurgen, wat uiteraard altijd met wat vriendelijke rivaliteit gepaard gaat en waar altijd massa's mensen op af komen. Dit jaar beloofde extra goed te worden.. Het onderwerp was namelijk: "Physicians make better lovers than surgeons" (of voor de mensen wiens Engels wat minder goed is: internisten zijn betere geliefden dan chirurgen). Een titel die uiteraard bij iedereen tot de verbeelding sprak, zodat ons werd aangeraden op tijd aanwezig te zijn als we een zitplaats wilden hebben.
Die raad hebben we maar opgevolgd, en na een kleine twintig minuten wachten (wat geen straf was, aangezien de lunch voor de verandering zelfs gesponsord werd door een groot farmaceutisch bedrijf zodat we in plaats van broodjes kaas en ham nu sushi, loempia's en balletjes in tomatensaus hadden) was de zaal compleet volgestroomd en kon het debat beginnen.
Het bleek dat van de drie internisten er twee gastro-enterologen waren (waarbij een het hoofd van de afdeling was) en ook bij de drie chirurgen was het hoofd van de afdeling aanwezig om zijn zegje te doen. Het bleek niet zozeer een debat te worden, maar meer een redevoering, waarbij de internisten en chirurgen om beurten vurig hun zaak bepleitten voor het publiek. Echt hilarisch! De chirurgen moesten het vooral hebben van argumenten als "wij zijn gewoon beter met onze handen" en "kijk nou naar die internisten (allen ouder dan 55 en met een buikje): wil je nou echt liever zo'n dikke oude vent liever dan een van ons?" (bij de chirurgen waren, behalve het hoofd van de afdeling een jongere jongen en meid van beiden rond de 30). De internisten kwamen met (in mijn ogen althans) betere argumenten. Het hoofd van mijn afdeling citeerde zelfs de schrijver Voltaire, die blijkbaar ooit gezegd had dat chirurgen met loodgieters vergeleken kunnen worden, terwijl internisten meer kunstenaars zijn. Je kunt je voorstellen welke reacties dat uit de zaal uitlokte :) De andere gastro-enteroloog hield een soort Obama-achtige speech ("I believe physicians CAN make better lovers than surgeons... Yes we can." Waarop alle internisten uit de zaal uiteraard ook een enthousiast "Yes we can!" lieten horen). Verder hadden internisten vooral argumenten als het feit dat chirurgen altijd ten minste vier man ter assistentie nodig hebben, altijd gebruik moeten maken van hulpmiddelen en nooit met de lichten uit kunnen opereren. Allemaal meer dan waar, en de internisten oogsten dan ook (lichtelijk) enthousiaster applaus en gejoel dan de chirurgen.
Echt een hilarische lunch dus, waarover hier weer een jaar nagepraat kan worden hier. Gewoon even ter illustratie (ik zie in Maastricht de hoofden van chirurgie en interne geneeskunde nog niet op deze manier met elkaar omgaan :)).

Dan ook nog wat ervaringen buiten het werk.
De mooiste tot nu toe hier in Sydney was een dagtocht naar de Blue Mountains vorige week.. Echt super! Het was een twee uur durende treinreis ver weg, maar het was het meer dan waard. Ben met een paar huisgenootjes/buren gegaan en hebben daar een wandeling van 2,5 uur gemaakt en verder rondgereden met de plaatselijke tourbus die je langs alle mooie uitzichten loodste. Van de drie zusters (inderdaad, drie bergpieken op een rij) tot watervallen en waterstromen tot de prachtige vergezichten over valleien, met overal waar je kijkt alleen maar bomen en groen tegen een strakblauwe lucht en stralende zon, het was echt prachtig. Ik denk dat ik zeker nog een keer terug ga naar een andere plaats in de bergen voor een mooie wandeling.. :)
Verder geniet ik nog altijd veel van de stranden hier en wandelingen door de stad, of gewoon lekker zitten in Hyde Park of de botanische tuinen en genieten van het uitzicht of rustig mijn boek lezen in de zon en met overal om me heen andere vrolijke toeristen/studenten. Lekker relaxed :)

Een van mijn huisgenootjes heeft me vorige week zelfs zo ver gekregen met haar naar een van de musea te gaan, waar nu een tentoonstelling van Monet en andere impressionisten te zien is. Ik had het zelf niet zo verwacht, maar ik heb me best geamuseerd met het kijken naar mooie schilderijen die middag. Ook omdat je een soort luistergids meekreeg, waardoor je een beetje achtergrondinformatie kreeg enzo. Best wel leuk al met al.

En dit weekend ben ik naar het Sydney museum geweest. Dat is niet zozeer een kunstmuseum maar meer een verzameling opgezette dieren en dinosaurussen enzo. En een tentoonstelling over het leven van de aboriginals hier (en uiteraard daarbij hoe de westerse mensen het in een paar honderd jaar hebben verziekt voor hen). Best interessant allemaal. Alleen de ruimte waar ze je lieten zien welke beesten er allemaal in een gemiddelde tuin hier kunnen leven was wat minder.. Sindsdien doe ik de achterdeur niet meer open zonder uit te kijken naar grote lelijke spinnen (of kleine giftige), slangen, knaagdieren, torren, vliegen, muggen, vleermuizen.. OK je begrijpt het beeld. Uiteraard is het allemaal niet zo erg (althans je ziet ze niet allemaal) maar het was toch niet zo geweldig om er even aan herinnerd te worden en ze allemaal langs elkaar uitgestald te zien staan (dan zijn het toch wel veel beestjes bij elkaar).
Over de rest van de beestjes trouwens: dat gaat prima nu. We doden nog steeds ongeveer om de andere dag een kakkerlak of gelijksoortig beest (met spray!! niet met schoen o.i.d., maak je geen zorgen :)), maar ze kruipen (tot nu toe) niet meer in mijn slaapkamer. Daarbij is een van de Duitse meiden vorige week vertrokken, zodat ik haar kamer in heb kunnen pikken die gewoon maar 1 raam heeft waardoor ze binnen kunnen komen in plaats van ramen in 3 van de 4 kamermuren. Dat werkt ook wel geruststellend :)
Gisteren is haar vervangster aangekomen, een Nieuw-Zeelands meisje (eindelijk iemand die de hele tijd Engels spreekt!! Jeej :)) Ik was zelf nogal verbaasd dat het geen Duitse was, maar des te beter :)

OK ik denk dat ik het hier maar bij ga houden voorlopig.. Ik meld me weer als ik iets nieuws te vertellen heb :)
Heel veel groetjes weer aan iedereen!

  • 24 November 2008 - 11:14

    Mam:

    och als ze je alle dieren lieten zien die hier in en rondom het huis kunnen voor komen dan zul je ook wel schrikken. Het zijn er meer dan je denkt, alleen hier zijn ze misschien minder gevaarlijk als sommige daar!
    Bedankt voor het zonnige bericht en doe vooral nu al beetje bij beetje wat zon in je rugzak, zodat je dat tzt mee kunt brengen naar Nederland...

  • 24 November 2008 - 14:48

    Ym:

    Nounou, je kan wel zien dat mam niks te doen heeft he, meteen weer een berichtje erop zetten ;) Ik ben het trouwens niet met mam eens.. laat die zon maar daar!! Ik geniet hier wel lekker van weer eens een keertje sneeuw (zal wel bijna de laatste keer zijn, als we geen ijstijd krijgen heet dat..)!! Hebben ook even lekker foto's gemaakt :)

    Maar even over je verhaal: klinkt goed die sfeer daar!! Lijkt me wel lachen zo'n debat, zie ik ze hier inderdaad nog niet doen!! Weet je zeker dat je naar Australië wil?? Moet je ook allemaal van die argumenten verzinnen ;) Anyway.. klinkt geweldig allemaal! Geniet er nog maar even van!

    Kus Ymke

  • 01 December 2008 - 12:06

    Yara!!:

    Hey you!!
    Bedankt voor je kaartje!!
    Wat een verrassing :)
    Alles goed met jou??
    Succes nog!!
    x

  • 02 December 2008 - 07:13

    Veerle:

    Hoe kan ik dit gemist hebben, vond het al vreemd dat we helemaal niets van je hoorde! Goed te horen dat het daar zo goed met je gaat, ben wel een beetje jaloers :) Geniet er nog van !!!
    NOg bedanktk voor je kerstkaart, heel lief om daar aan te denken.
    heel veel liefs

    dikke kus
    Veerle

  • 02 December 2008 - 08:15

    Hanneke:

    Leuk verhaal en idd, da's nog eens een leuk debat in het ziekenhuis haha! Dankje voor je kerstkaart! Een echte surprise :-)! X

  • 03 December 2008 - 17:07

    Marion:

    Jelle sorry dat ik zolang niks heb laten horen!! Ik heb het stervens druk hier! Maar ik moest echt lachen om je verhaal van dat debat haha geweldig! Dat ze daar zo openminded zijn! Dat zie ik in Venlo in ziekenhuis nog niet gebeuren haha. Goed zo, musea's zijn leuk en leerzaam! Goed dat je bent gegaan. Ik ben er dol op! Ik ben dit weekend naar London geweest. Maar echt veelste weinig tijd. Ik ga echt snel weer terug. Ik moet nog naar national history museum, london zoo, tour met de rode bus. :) Echt veel te veel te zien daar. Ik vind het wel echt een leuke stad! Ik begin nu wel echt iedereen te missen jij niet? Ik vind het ook echt jammer dat ik jou niet kan zien met de kerst! :s. Je moet echt naar engeland komen in februari ofzo hoor! Ik mis je! Nou genoeg gezeur, Ik ga nog eens kijken of je nog nieuwe fotos heb geupload ofzo. Trouwens, in Engeland sneeuwt het niet. bah, alleen maar koud en af en toe regen. haha. xx

  • 05 December 2008 - 18:16

    D.Poeth, Moeder Van :

    He Jelle
    Fijn te horen dat je een leuke tijd hebt. Wij zijn blij dat Marion met Kerst thuis is. Ik moet trouwens toegeven dat de MDL artsen in Venlo meer punten scoren dan de chirurgen.
    Wij zijn al in Lincoln geweest, een mooie oude gezellige stad. See you Danielle

  • 06 December 2008 - 17:59

    Niek:

    Hey Jelle!

    Come stai?
    Ondanks dat ik had aangeklikt dat ik een mailtje wil ontvangen als jij weer een verhaaltje hebt geplaatst krijg ik dat niet.

    Maar vandaag dacht ik: "laat ik eens kijken of die jongen niets geschreven heeft!". En jawel dus! Het bevalt nog prima daar lees ik wel. Mooi zo!

    Ik zit over 2 weken weer in Nederland. Ben benieuwd hoe bleeding cold ik het zal hebben :)

    Vermaak je nog daar!

    Ciao!

    Niek

  • 13 December 2008 - 00:32

    Djoya:

    heeej Jelle :) heb net mijn eindpresentatie achter de rug :) videoconferentie met studenten uit de states ... was echt heel vet! Over twee dagen gaat ook onze reis beginnen! Wij hebben op de terugreis trouwens plekken 31 ABCDEFG haha mja haha ik kijk er naar uit je te zien in kuala lumpur! haha en missen doen we je zeker! haha tot gauw! x djoya

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2009

Feestdagen in Oz

15 December 2008

Laatste werkweek

24 November 2008

Obama in Concord

10 November 2008

Stage (deel 2)

31 Oktober 2008

Eerste stageweek
Jelle

Actief sinds 24 Aug. 2008
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 96968

Voorgaande reizen:

17 Mei 2015 - 06 Juni 2016

New Zealand

13 April 2013 - 01 Juni 2013

Engeland

24 September 2008 - 08 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: