Stage (deel 2) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu Stage (deel 2) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu

Stage (deel 2)

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

10 November 2008 | Australië, Sydney

Heey mensen,

zoals ik de vorige keer al vertelde bevalt het leven en de stage in Concord me prima... :)
De stage is heerlijk relaxed.. Mag overal meekijken en heb al een aantal interessante dingen patienten en ziektebeelden gezien op de poli en bij de scopieën. Ik begin elke dag met de ronde op de afdeling samen met de "intern" en de gastro-enterologe in opleiding, en als dat gedaan is (meestal tussen 10 en 11 ergens) ben ik vrij om bij een van de twee (poli of scopieën) mee te kijken. Helaas mag ik behalve bloed en infusen prikken niet al te veel doen.. Ik hoop deze week mijn eerste ascitespunctie te doen (heb vrijdag met een punctie meegekeken, waarbij de gastro-enterologe in opleiding me stap voor stap uitlegde wat ze deed en waarom, zodat ik helemaal klaar ben om de volgende bolle buik zelf te draineren :)). Op de poli mag ik in principe wel patienten zelf zien, maar in de praktijk komt dit er nooit van omdat het heel druk is en de meeste patienten amper Engels spreken, zodat de artsen zelf vaak moeite genoeg met de gesprekken hebben (de meeste patienten hier zijn immigranten uit Azie, Italie, Griekenland of Libanon en veruit de meesten hebben een tolk bij zich in de vorm van een familielid of een van de overbezette professionals). Dit komt deels doordat er hier echt heel veel immigranten zijn, en deels doordat de echte Australiers zelf meestal naar een prive kliniek gaan (en dit is een "public hospital", dus van overheidsgeld). De zorg is hier net zo goed als in een privekliniek (is me verteld), maar de wachtlijsten zijn veel langer. Zodat de meeste mensen voor een electieve operatie toch de privekliniek kiezen. En veel spoed hebben we bij de gastro tot nu toe niet gezien.. Maar wie weet :)
Desalniettemin leer ik redelijk veel hier, omdat werkelijk iedereen staat te popelen om vanalles en nog wat uit te leggen, waarbij ze steeds vanaf punt 0 beginnen zodat er weinig beroep op mijn eigen kennis wordt gedaan... Ik moet oppassen dat ik niet te lui wordt hier, ik probeer toch af en toe een uurtje te studeren..
Mijn werkdagen eindigen meestal vroeg in de middag (vorige week ben ik een keer tot half 5 en een keer tot half 6 gebleven, waarbij op die laatste middag de specialist zich bleef verontschuldigen dat zijn scopieprogramma zo ver uit liep en om 4 uur al zei dat ik naar huis mocht als ik wilde.. Mijn eigen plichtsgevoel/geweten liet me toch maar blijven tot de rest ook klaar was :)). De andere drie dagen mocht ik er 2 rond de lunch gaan, en de vrijdag kreeg ik helemaal vrij ("Het wordt zulk mooi weer morgen, je moet naar het strand gaan! Je kunt nog lang genoeg in een ziekenhuis werken"). Logischerwijs ben ik voor die logica gezwicht... :)
Dus dat vat wel zo'n beetje de mentaliteit bij bijna iedereen in dit ziekenhuis tegenover de electives (zoals ikzelf) samen. "Jullie hebben zo ver gereisd en zo'n duur ticket gekocht, nu je hier bent moet je vooral vakantie houden en veel van de omgeving zien. Werken kan thuis ook." Prima dus wat mij betreft, al zorg ik wel dat ik toch vanalles zie en leer :)

Voor wat die omgeving betreft: Sydney is echt een leuke stad om te leven. Lekker druk en altijd wat te zien en te doen. In mijn eerste week heb ik de twee bekendste baaien bezocht (inclusief die waar het beroemde opera house staat en waar je prachtig uitzicht op de Harbor Bridge hebt) en mezelf vermaakt met rondlopen door de immense stad en gewoon genieten van de gebouwen, de uitzichten, de winkels en de mensen om me heen. Ik ben met 2 andere electives naar het "aquarium" geweest en de naam zegt het al: hier is al het zeeleven van Australie te bewonderen. Ondanks dat ik een aantal dingen al gezien had tijdens mijn duiken op het Barrier Reef heb ik toch een aantal nieuwe dingen mogen bewonderen, waaronder een vogelbekdier en een aantal grote haaien enzo. Best wel de moeite waard.
Afgelopen weekend heb ik 2 stranden bezichtigd hier. Vrijdag Bondi Beach (misschien bekend bij enkelen van jullie, is volgens mij een redelijk beroemd surf strand). Hier was het lekker rustig, omdat het een weekdag was waarschijnlijk, aan het weer lag het niet.. En we hebben er een mooie wandeltocht gemaakt van een uur ofzo langs de kust en de kliffen met prachtig uitzicht op de zee en het strand en het omringende groen.
Vrijdagavond ben ik voor het eerst uit geweest in Sydney met mijn Duitse huisgenootjes. Zijn naar een redelijk grote club geweest in het centrum van de stad. Groot, heel mooi aangekleed, en niet eens zo heel duur (geen entree en een biertje (0,33 L) voor 6 dollar = 3 euro, goedkoper dan ik verwacht had). Dat was het half uur in de rij van tevoren wel waard. Enige nadeel was dat het mannelijk deel van Sydney "net gekleed" uit moet gaan (met jeans, een t-shirt, of sneakers kom je er gewoon niet in), zodat ik net gekleed ging in nette broek en overhemd. En dan was ik nog underdressed omdat een aantal jongens hier echt in pak gaan en de meesten sowieso een stropdas dragen. Zoals de meesten van jullie weten is dat niet zo mijn ding, zeker niet om gewoon in uit te gaan, maar ik wen er snel genoeg aan hier (heb overdag ook de hele dag mijn stropdas om en ik moet zeggen het went wel heel snel).
Omdat we zaterdagochtend rond half 6 thuis kwamen (het is een uur reizen van en naar de stad) heb ik zaterdat maar niet te veel gedaan.
Zondag (gisteren) ben ik met een aantal huisgenootjes en de buren naar Manly gegaan, een andere suburb van Sydney waar ook een geweldig mooi strand is. En misschien wel het mooiste was de reis ernaartoe en terug met de veerboot, waarbij je prachtig uitzicht hebt vanuit het water op het opera house en de harbor bridge. Dus weer enkele mooie plaatjes kunnen schieten :) Daarbij was het zulk mooi weer dat ik mijn allereerste verbranding heb opgelopen hier. Dat was de laatste keer dat ik mijn voetruggen vergeet in te smeren.. De rest van mijn lichaam bleek gelukkig voldoende beschermt door de zonnebrandcreme. Een dagje lekker doorbrengen in de zon op een wit strand aan een helderblauwe zee was desondanks erg welkom :)

Wat ik deze week allemaal ga doen weet ik nog niet... Ik heb een IMEX-theatre gespot waar "The Dark Knight" draait (de batmanfilm van dit jaar), die ik denk ik deze week dan maar in hoge kwaliteit op een mega-scherm nog een keer ga bekijken.. Verder zie ik wel.. Genoeg te doen hier :)

Groetjes en tot volgende keer!

• 10 November 2008 - 07:12

Hanneke:

Hey Jelle
    Klinkt erg goed allemaal :-) (m.n. het lekkere zonnetje en de stranden)! Geniet ervan! X

• 10 November 2008 - 08:41

Silvie:

wordt maar niet te relaxed!! En hou die stropdas maar om tot in Nederland, dan kunnen we dat ook eens aanschouwen
    gr. Silvie

• 10 November 2008 - 21:07

ZJ:

Een anamnese voeren kan toch ook best met gebarentaal??!?! Bijv. Heeft u ook last van diarree? --> dan draai je je om en maak je een soort spettergebaar met je handen. Zo moeilijk is dat niet haha

Geniet vooral nog zolang het kan kerel!!!

• 11 November 2008 - 10:11

Ym:

Ja, je hebt het goed voor elkaar zie ik!! Geniet er lekker van, want als je straks weer terugkomt naar Nederland ben je dat lekkere weer en die heerlijke stranden zo weer vergeten! (ff aansporen om er idd zoveel mogelijk van te genieten he ;))
    Kus Ym

• 16 November 2008 - 21:43

Djoya:

haha wat een leuke verhalen toch allemaal weer! Krijg de kriebels bij het verhaal van de kakkerlakken! Ik zou geen oog meer dicht doen haha ik " verheug" me al op de indonesische beestjes :S haha ik zal trouwens zo snel mogelijk laten weten op welke stoelen wij zitten in het vliegtuig .. kunnen we dat ook regelen! enjoy your time down under!!! x djoya