Laatste werkweek - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu Laatste werkweek - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu

Laatste werkweek

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

15 December 2008 | Australië, Sydney

Heey allemaal!

Het is weer tijd voor de volgende update.. Allereerst hoop ik dat al mijn kerstkaarten goed zijn aangekomen! Als je dit leest en je hebt geen kaart gekregen, geef de schuld aan de post, ik heb er wel een gestuurd! ;) Gelukkig hoorde ik al van een aantal mensen dat ze er een gekregen hadden, dus het zal wel goed zitten.
Nog maar een kleine maand voordat ik weer terug in Nederland ben.. (en nou weet ik niet of ik hier een vrolijke of verdrietige smiley neer moet zetten, dus..) :):(
Ik zal blij zijn om iedereen weer te zien, maar ik zal het hier wel gaan missen..

Anyway, zover is het gelukkig nog even niet. In de tussentijd geniet ik nog steeds met volle teugen van Sydney en omgeving.
Ben een paar weken geleden voor een tweede tripje naar de Blue Mountains geweest (een ander deel dit keer). Heb daar met 2 huisgenootjes een soort "bushwalk" gedaan over iets wat een pad moest voorstellen maar al jaren niet meer onderhouden was, zodat we fijn over grote rotsblokken mochten klimmen en ons tussen dichte begroeiing door mochten wurmen, ondertussen menig hagedis of kleine slang wegjagend (letterlijk klein, paar centimeters was de grootste die we gezien hebben) terwijl het meer dan 30 graden was en de zon vrolijk op ons neerbrandde. Lekker avontuurlijk dus :) Maar het zou het allemaal waard moeten zijn, want aan het einde van het pad wachtte ons de "redhand cave", volgens de gids van een van de meiden een mooie grot waar aboriginal-muurschilderingen te zien zijn. Dat het pad zo slecht onderhouden was, hadden we misschien al als een voorteken op kunnen vatten.. De "grot" bleek namelijk een soort uitholling in de muur te zijn van misschien een tot twee meter diep. De grot was echter afgesloten met een draadwerk (a la het soort waar de gemiddelde omheining van gemaakt is), zodat we van buiten moesten kijken naar de "schilderingen" die bestonden uit een aantal vervaagde handafdrukken in rood en geel. Iemand had het lumineuze idee gehad om 2 grote ramen in midden van het hekwerk te maken, zodat je daardoor de handschilderingen en uiteraard aanwezige infobordjes kon zien. Helaas waren ook de ramen al enkele jaren niet meer gepoetst, zodat ze zo goed als ondoorzichtig waren geworden.. Dus moesten we ons tevreden stellen met het gluren door het draadwerk onder de ramen en in de hoeken aan de zijkant. Maar toch een aparte ervaring om zulke oude handafdrukken van echte aboriginals te zien.
Mooi aan de trip was wel dat we op de heenweg een afsplitsing namen over een pad dat aangeduid werd met het bordje "blue pool". Klonk ons wel mooi in onze oververhitte oren. Na menig klim en klauterwerk belandden we na een minuut of 10 bij een prachtig afgelegen meertje.. Echt van het soort dat je ziet in "Lost" enzo.. Alleen was het water bruinig in plaats van blauw, maar verder was het perfect met de bergen, bomen en blauwe lucht eromheen. Er bleek al een man te zijn, een beetje vreemde oude man die weinig zei en vooral veel naar ons staarde, volgens mij een soort kluizenaar ofzo die in de buurt woont en daar gaat zwemmen ofzo. Gelukkig zwom hij aan de andere kant van het meertje en was redelijk makkelijk te negeren :) Wij hadden van tevoren al iets over een dergelijk meertje in de gids gelezen en hadden dus onze zwemspullen bij ons. En een verfrissende duik in het water was wel welkom :) Het was echt heerlijk! We genoten er heerlijk van, totdat we een soort aal van ongeveer een meter lang ontdekten die in hetzelfde gebied rondzwom en steeds dichtbij kwam en erg geinteresseerd leek in onze tenen.. Toen zijn we voor de voorzichtigheid toch maar het water uitgegaan :) Waarschijnlijk had hij niets gedaan, maar zo in the middle of nowhere neem je liever geen risico.. :)
Het nationale park waar we de wandeling gemaakt hadden hoorde bij een dorpje dat een kleine kilometer verwijderd was. De heenweg was geen probleem, omdat wij nog fris waren en de weg bergafwaarts ging. De terugweg was echter minder fijn.. Doodmoe, oververhit en dan vrij steil bergopwaarts moeten lopen is niet zo geweldig kan ik je vertellen.. Gelukkig waren er twee jonge mensen in een auto achter ons, die graag bereid waren ons een lift naar het dorpje te geven. De ijskoude cola die we daar dronken was volgens mij de lekkerste die ik ooit gehad heb... :)

Verder is er tot vorige week weinig echt noemenswaardigs gebeurd (behalve de verjaardag van een van mijn huisgenootjes, wat ook erg gezellig was :)). Vorig weekend was het helaas de beurt aan de meeste meiden uit mijn huis en dat van de buren om te vertrekken (richting huis of een volgend co-schap in het buitenland).. :( Dus sinds een week ben ik nog maar met 1 Duits en 1 Nieuw-Zeelands meisje over (de laatste vertrekt donderdag ook). We hebben hier wel geregeld dat we in elk geval nu alledrie in hetzelfde huis wonen, zodat het niet al te stil is :) Als donderdag ook het andere meisje vertrekt zal het wel erg rustig zijn.. Gelukkig vertrek ik zelf ook volgende week maandag naar het centrum, waar ik de rest van de tijd in een hostel zal blijven. Dus dan heb ik weer meer dan genoeg mensen om me heen :)

Afgelopen weekend was ook wel leuk. Zaterdag ben ik naar een soort dierentuin geweest hier, maar dan met delen waar de dieren vrij rondlopen. Zodat je vrijuit koala's kon aaien en kangaroes kon voeren enzo. Heb een flinke tijd bij de wallaby's doorgebracht, waar er een was die steeds om me heen bleef hoppen nadat ik een paar blaadjes van een boom had geplukt en aan hem gevoerd, zodat ik hem kon blijven voeren en aaien. Echt leuk :) Verder hadden ze daar bijna alle Australische dieren (alleen een vogelbekdier heb ik niet gezien), inclusief pinguins (ja die leven blijkbaar ook hier in Australie, in het zuiden in de buurt van Melbourne) en Tasmanian Devils (tot nu toe dacht ik altijd dat die alleen in de tekenfilm bestond, maar blijkbaar zijn het echte dieren :)). En ik was precies op tijd voor alle voedertijden enzo 's middags, zodat ik een aantal mooie plaatjes heb kunnen schieten :)

Gisteren (zondag) was ik samen met de drie registrars (artsen-in-opleiding) en een Iraanse gastroenterologe (die hier is om nieuwe, recent ontwikkelde technieken te leren gebruiken) bij een van de gastroenterologen hier. Die heeft blijkbaar een traditie waarbij hij de registrars elk jaar bij hem thuis uitnodigt voor een lunch. Hij heeft zelf Griekse wortels, evenals zijn vrouw, en dus kookte hij een volledig Grieks maal voor ons... Griekse en Australische kaasjes met toastjes vooraf; daarna Calamari en octopus; een hoofdgerecht met souvlaki's vers van de grill en een aantal heerlijke Griekse salades; en als toetje pavlova (volgens onze gastheer een echt Australisch toetje, hoewel de Nieuw-Zeelanders zeggen dat ze het van hen gestolen hebben :)) dat bestaat uit een schuimbodem met room en fruit, in dit geval aardbeien en bosbessen. O ja, en er was ook nog zelfgemaakte chocolademousse met hazelnoten. Echt heerlijk allemaal! En dat allemaal in de achtertuin van een prachtig en riant huis, dat volgens een van de registrars tegenwoordig zeker een paar miljoen dollar kost, met een prachtig uitzicht over een van de baaien en de boten die erin varen.. Dus wij hebben ons wel geamuseerd gistermiddag :)

Qua werk is er niet zoveel te melden, hetzelfde als de vorige keren :) Dit is mijn laatste werkweek, dus zoals gezegd zal ik volgende week maandag naar een hostel in de stad verhuizen zodat ik weer tussen de mensen ben en dichter bij waar het te doen is :) Maar eerst deze week nog een aantal dingen.. Morgen heb ik een etentje met de Iraanse gastroenterologen, een aantal andere mensen uit het ziekenhuis, en een aantal van haar vrienden, omdat het ook haar laatste week is en ze vrijdag terug naar huis vliegt. Woensdag ga ik uit eten met de registrars en een aantal interns (nieuwe en oude) ter ere van mijn eigen laatste week. En zondag ga ik waarschijnlijk (afhankelijk van het weer en met name de wind) zeilen met een van de andere gastroenterologen en 2 andere keuzestudenten uit Engeland die hier vorige week zijn begonnen. Dus in elk geval wordt mijn laatste week hier een gezellige week :)
Daarna zal ik dus in het centrum zitten en daar ook de feestdagen vieren, waarschijnlijk kerst op Bondi beach (wat alle toeristen schijnen te doen, dus dat wordt in elk geval druk) en voor nieuwjaar heb ik nog niet echt vaste plannen.. Na nieuwjaar heb ik nog een binnenlandse vlucht naar Melbourne geboekt waar ik een paar dagen zal blijven voordat ik terug naar huis vlieg..

Dus dat ik zo'n beetje de planning voor mijn laatste paar weken hier. Ik zal proberen om deze of volgende week (eindelijk weer eens) foto's te uploaden, zodat jullie ook wat dat betreft een beetje geupdate zijn :) In de tussentijd heb ik voor het weekend al drie foto's geupload als voorproefje.
O ja, dat moet ik nog vertellen: voor mijn huisgenootjes weggingen hebben we uiteraard afscheid van hen genomen met een etentje en een drankje en de laatste avond van een van de meiden zijn we naar de Horizon's Bar geweest. Dat is de bar van het Shangri-La hotel en die bevindt zich daar op de 32e verdieping. Klinkt erg duur en dat is het ook, maar de entree was gratis :) Dus wij hebben genoten van het prachtige uitzicht op de stad, de haven, het Opera House en de Harbour Bridge bij nacht en we hebben een aantal mooie foto's gemaakt, voordat we weer vertrokken zonder ook maar iets besteld te hebben (uiteraard hebben we wel 2 kommetjes van hun gratis nootjes leeg gegeten :P). Ik wilde nog wel een cocktail van 20 dollar bestellen (de goedkoopste die ze hadden) gewoon voor het idee iets gedronken te hebben in zo'n chique bar, maar de meiden vonden dat we ons geld beter elders in de stad konden gaan uitgeven :) Het duurste drankje was trouwens 10.000 dollar. Daarvoor kreeg je dan wel een martini met een diamand erin (een zogenaamde "martini on the rock"). Maar goed, die hebben we dus toch maar niet besteld.. :)

Dus voor nu vast 3 nieuwe foto's, meer volgt snel!

Heel veel groetjes aan iedereen!

Jelle

P.S. voor mensen die geinteresseerd zijn... Elektronica enzo is hier in Australie veel goedkoper dan thuis (mede dankzij de zwakke dollar), m.n. i-pods enzo zijn erg goedkoop.. (de nano is 200 dollar voor 8 gb, of 279 dollar voor 16 gb; de iPod touch is 329 dollar voor 8 gb of 419 voor 16 gb). En 1 dollar is ongeveer 50 cent momenteel.. Dus volgens mij is het ongeveer de helft van wat het thuis kost. Ik kan uiteraard best een of twee iPods extra mee terug nemen, dus als er mensen zijn die er via mij een willen kopen laat het maar weten! Ik weet niet of iemand geinteresseerd is, maar ik dacht laat ik in elk geval het aanbod doen voor het geval dat.. ;)

  • 15 December 2008 - 08:49

    Silvie:

    Hi,
    Wat een lucky boy ben jij.Het wordt tijd dat je terug komt zodat je weer weet wat het echte leven inhoud:)
    Maar geniet eerst nog van de laatste weken en wij wensen je een goede kerst en een gelukkig en gezond 2009!
    gr. s.

  • 15 December 2008 - 09:19

    Geert:

    Hej Jelle
    bedankt nog voor de kerstkaart he, die is bij mij in ieder geval goed aangekomen.
    Heel veel plezier de laatste weken nog en tot in januari.

  • 15 December 2008 - 10:00

    Mam:

    Hoi Jelle,
    Ik ben benieuwd hoe jou de kerst in de zomer bevalt....In ieder geval wens ik je veel plezier met deze 'andere' kerst en een goed uiteinde met een nog beter begin van 2009. Al is dat volgens mij bijna niet mogelijk!

    De kaarten zijn volgens mij wel aangekomen, alleen Twan had er nog geen ontvangen.Namens iedereen hartelijk bedankt!

  • 15 December 2008 - 10:53

    Ym:

    Veel beleven, lekker relaxen, feestjes vieren in überdure hotels, 20 etentjes per week... jaja, wij begrijpen het idee, haha ;)!! Ik ben nog steeds jaloers zoals je begrijpt ;)! MAAR nu kan ik zelf ook relaxen want ik heb VAKANTIE!!! Zo, dat moest er ff uit, zodat k weer iets minder jaloers ben ;)

    In elk geval een paar hele fijne feestdagen (in de zon :S) gewenst en een hele gelukkige jaarwisseling! Knalze daar! Tot volgend jaar!

    Kus Ym

  • 15 December 2008 - 14:38

    Niek:

    Ciao Jelle,
    Klinkt weer fantastisch allemaal joh! Je vermaakt je wel :)

    Toevallig ga ik zelf morgen ook aan m'n laatste week beginnen (vandaag, maandag was een vrije dag). Maar waar jij nog een paar weken hebt om af te kicken vlieg ik zaterdag al meteen weer naar huis. Niet dat ik hier nog een paar weken iets te doen zou hebben, dus dat is ook helemaal niet erg.

    En bedankt voor de kerstkaart die ik waarschijnlijk wel heb. Hoorde van Yara dat zij er wel een had, dus ik neem aan dat er bij mij ook wel iets ligt ondertussen! Voor jou alvast ook een fijne Kerst! Ik moet zeggen dat ik het nu al een aparte belevenis vind, overal die Kerstversiering in de bloedhitte.

    Maak er nog wat van de laatste week en voor daarna: geniet van je vakantie! Tot in Nederland.

    Ciao,

    Niek

  • 22 December 2008 - 22:51

    Kevin & Yvonne:

    Hey Jelle,

    Ook wij hebben je kerstkaart hier ontvangen!

    Ik heb nog niet alle berichtjes van je kunnen lezen, maar dit bericht maakt me wel nieuwsgierig, en ik zal dus nog wel een keertje terug komen om de andere verhalen te lezen. Ben ook zeer benieuwd naar je foto's van Taz :P.

    Hier gaat alles z'n gangetje nog, heb vakantie, maar moet helaas ook elke dag werken, dus straks met de kerstdagen komt het echte vakantiegevoel :P.

    Alvast een paar fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling in de zon :)

    Groetjes Kevin & Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2009

Feestdagen in Oz

15 December 2008

Laatste werkweek

24 November 2008

Obama in Concord

10 November 2008

Stage (deel 2)

31 Oktober 2008

Eerste stageweek
Jelle

Actief sinds 24 Aug. 2008
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 96974

Voorgaande reizen:

17 Mei 2015 - 06 Juni 2016

New Zealand

13 April 2013 - 01 Juni 2013

Engeland

24 September 2008 - 08 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: