Diving the Reef! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu Diving the Reef! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jelle Peulen - WaarBenJij.nu

Diving the Reef!

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

03 Oktober 2008 | Australië, Cairns

Heey allemaal,

na bijna een week stilte dan toch weer bericht van Down Under.. :) Hartstikke geweldig om jullie reacties te lezen!! Keep it coming :)
Zoals jullie kunnen zien heb ik inmiddels 2 foto's geupload bij mijn vorige bericht, niet veel, maar veel fatsoenlijks had ik toen ook nog niet geschoten :)

Ik zal maar bij het begin beginnen.. Na mijn vorige berichtje ben ik zondag nog naar het strand geweest voor een nieuwe poging.. En deze keer was het weer veel beter! :) Er was precies genoeg wind om het niet te warm te krijgen, het water en de golven waren heerlijk en het bier op het terrasje naast het strand was perfect... Kortom een ideale middag/avond! :)

En de volgende dag kon mijn eerste grote avontuur hier dan beginnen: ik ging leren duiken!! Ik werd om half 9 bij mijn hostel opgehaald, wat ik toen al redelijk vroeg vond, maar helaas bleek ik die maandag het langst te kunnen slapen van de hele week... maar daarover dalijk meer.
Maandag en dinsdag heb ik hier in het duikcentrum gezeten overdag, waar ik beide dagen een dagdeel theorie kreeg en een dagdeel oefenen in het zwembad.
De theorie viel allemaal wel mee (uiteraard moeten duiken voor iedereen toegankelijk zijn dus zo moeilijk was het niet :)) en het was gelukkig ook niet zo saai als ik had gedacht. We kregen steeds eerst een dvd van drie kwartier ofzo te zien, die best aardig was, en dan vertelde de instructeur op een leuke manier nog wat kleine dingetjes erbij.
Het duiken in het zwembad was ook best leuk. Je zult denken daar is toch niets te zien behalve 4 muren en een bodem en een paar gekken die proberen te ademen en zwemmen met een megatank op hun rug en een rare bril op. Inderdaad, helemaal gelijk :) Maar het leren van de nodige vaardigheden was desondanks erg leuk en soms nog best lastig! Zo moesten we daar oefenen wat je doet als je op 18 meter diepte zit en je luchttoevoer doet het plotseling niet meer... Maar ook simpele dingen als het leegblazen van de duikbril als hij vol water loopt. Het lastigste was nog om onder water je uitrusting met tank en al uit te trekken en daarna weer aan.. (ik vroeg me af wanneer je dat in godsnaam nodig hebt, maar goed...) maar al met al ging het allemaal goed en kon iedereen woensdagmorgen mee op de boot, nadat we dinsdagmiddag het theorie-examen hadden gehaald.
Die boot vertrok ook op een onchristelijk tijdstip, omdat het 3-4 uur varen is naar de plek waar we onze eerste echte duik zouden maken en omdat ze dat nog voor de lunch wilden doen... En toen we eindelijk op de plek van bestemming kwamen was het grote moment daar: we gingen voor het eerst duiken in de oceaan, zonder geruststellende bodem die je al van boven kunt zien en met vissen, kwallen, haaien.... Gelukkig waren we al gerustgesteld dat er geen gevaarlijke haaien ofzo waren (de gevaarlijkste, de witte haai, leeft niet waar wij doken, omdat het water daar te warm is). En de avond ervoor (dinsdag) hadden we al een kleine presentatie gekregen met de meest voorkomende vissen enzo, zodat we ze ook een beetje konden herkennen (wel zo handig).
Woensdag hebben we 2 keer gedoken, en samen met de 2 duiken op donderdagmorgen waren dit al onze "trainingsduiken", waarin we alle vaardigheden nog eens moesten laten zien (nu voor het echie..) en daarna mochten we met zijn allen achter onze instructeur aanzwemmen en een beetje rondkijken naar al het moois. Gelukkig waren we in twee groepen verdeeld (team Dave en team Masa, naar onze instructeurs) en ik zat in de kleinste (Masa), met slechts 4 mensen. Dus individuele aandacht genoeg :) En nadat we ook bij deze vier duiken geen van allen verdronken waren kregen waren we allemaal gecertificeerde Open Water Divers en mogen we de rest van ons leven zelf duiken tot 18 m!!! :) Het scheelde echter niet veel; mijn buddy Amy raakte helemaal in paniek toen ze op 16 m diepte haar masker af moest doen en opnieuw om (een van de vaardigheden die we moesten demonstreren) en toen wat water door haar neus inademde. Het had niet veel gescheeld of ze was als een gek naar de oppervlakte gezwommen. Gelukkig kon Masa haar vrij snel kalmeren, waarna ze besloot om toch maar niet te stoppen 1 duik voor het einde van de cursus :) Bij mij ging gelukkig alles zonder problemen.
En nadat we officieel duikers waren, hebben we nog 5x gedoken. Gisteren 2x, waarvan de laatste een "night dive". Daar kregen we allemaal een zaklantaarn en lampjes aan onze tank, zodat we iets konden zien in het inktzwarte water. De duik zelf was best OK, met nacht- i.p.v. dagvissen en ook een paar haaien. Ik zie nu het kippenvel bijna opkomen bij een paar van jullie, maar die haaien doen echt niets! Het zijn vrij "kleine" beestjes (minder dan 1 m lang) en blijven op een afstand. Daarbij eten ze geen mensen. 1 kwam even kijken bij ons wat dat voor rare beesten waren die daar aan het zwemmen waren, maar nadat hij zag dat het duikers waren zwom hij gewoon rustig verder. Wel heel gaaf om te zien!
En vandaag (vanmorgen, nog voor de lunch) hebben we nog 3 keer gedoken. Voor de eerste werden we om kwart voor 6 (!!!) uit bed gehaald. De zon was net op, zodat je veel kon zien, en je kon zowel de nachtvissen (die bijna gingen slapen) als de dagvissen (die net wakker werden) zien. Echt heel gaaf, de beste duik van de hele week!
Op mijn laatste duik heb ik een camera gehuurd, zodat ik wat mooie onderwaterfoto's heb om jullie te laten zien! "Nadeel" is dat het hele hoge kwaliteit is, dus te grote bestanden om op deze site te zetten, maar als ik straks nog tijd heb zal ik proberen er een paar te e-mailen ofzo.
In elk geval heb ik echt heel veel gaafs gezien deze week: haaien dus, en vissen in alle kleuren die je je kunt voorstellen (soms alle kleuren in 1 vis), zeeschildpadden, vissen die van kleur veranderen en ook een aantal "clownfish" (als Nemo)!! Supergaaf!! Kortom, deze week is extreem goed bevallen! En het beste nieuws: ik ben helemaal niet verbrand!! :):)
Dalijk sluiten we de week nog af met een etentje en daarna gaan we stappen in Cairns met de hele groep. Ben nu alleen een paar uurtjes in mijn hostel om te douchen en om te kleden, en jullie in te lichten over mijn belevenissen uiteraard :)

Ik ga het ook niet te laat maken vanavond, want ik moet er morgen weer vroeg uit. Ik wordt om 645 opgepikt voor mijn volgende tour: ik ga zaterdag en zondag naar Cape Tribulation, wat een stuk ten noorden van Cairns ligt en waar ik het regenwoud ga zien!! Daarbij komen we ook langs wat mooie rivieren enzo, waar we waarschijnlijk krokodillen zullen zien (op afstand uiteraard, zelfs Aussies zijn bang voor krokodillen en dat is zo'n beetje het enige waar ze bang voor zijn geloof ik...:)). En eenmaal aangekomen heb ik daar een hostel en heb ik 24 uur aldaar, om het regenwoud te zien en gave dingen te doen. Ik heb al gehoord dat je daar als een soort Tarzan van boom tot boom kunt springen (misschien net als in Fun Forest? Iets groter waarschijnlijk.. :P) en kunt gaan zeekajakken en regenwoudexcursies kunt maken en nog veel meer. Dus het wordt hartstikke gaaf!!! "Happy days mate", zoals Chris, de eigenaar van het hostel hier altijd zegt :) Ik ga foto's maken met mijn eigen camera, dus ik kan ze ook uploaden als ik weer terug ben (wat voor jullie ook wel leuk is :)).

Reageer allemaal zo veel mogelijk, vind het echt geweldig om jullie reacties te lezen!!

Tot snel weer!

  • 03 Oktober 2008 - 09:33

    Mam:

    geweldig dat je het zo naar je zin hebt en dat alles zo goed verloopt!
    Maar is 24 uur niet erg weinig om al moois te zien in het regenwoud?
    We wachten met spanning op je prachtige duikfoto's...
    groetjes

  • 03 Oktober 2008 - 10:56

    Silvie:

    Wat een aventurier ben je zeg!
    Hee leuk omdat allemaal te lezen. Toch fijn zo'n site.Als je Tarzan gaat spelen vind je Jane misschien wel , laat het dan weten.
    gr Silvie

  • 03 Oktober 2008 - 11:12

    Ym:

    Hey! klinkt echt helemaal super!!! Weet zeker dat ik helemaal in paniek zou raken zoals die buddy van je en met die haaien enzo.. haha dus echt respect!! Ik ben echt benieuwd naar de foto's! En het regenwoud enzo wat je nu gaat zien lijkt me nog het allergaafste! Dan heb je het er echt wel voor over om zo vroeg op te staan lijkt me... Echt tof dat je het zo naar je zin hebt.. Natuurlijk missen we je hier, maar om te horen dat je het daar zo goed hebt maakt het natuurlijk weer oke :) ;) Ik wens je nog een hele fijne tijd en ik ben echt mega nieuwsgierig naar de foto's en je volgende verhaal!!

    Kus!

  • 03 Oktober 2008 - 14:06

    Pauline:

    heey jelle, wat leuk om zo'n lang verhaal van je te lezen zeg.. goed om te horen dat je het zo na je zin hebt!!!nou maak er nog een super tijd van..

    x plien

  • 03 Oktober 2008 - 17:06

    Tom:

    Super vet!
    Duiken is iets wat ik ook nog wil leren! Worden we dan maar buddy's!

    Nog veel plezier daar!

    Groetjes Tom

  • 03 Oktober 2008 - 21:24

    Marion:

    Haaitjes! gaaf wil ik ook zien! En als ze te eng worden gewoon erna een broodje haai eten. Weet je weer wie er hoger in de voedselketen staat.. hehe.. (zegt de dierenvriend, maar het is wel lekker!)
    ja regenwoud is zo cool! Ben benieuwd of je ook in zon oud kanobootje gaat en dan zelf je zeiltje vasthoudend in de stromende regen fijn onder een boom met een megaslang aanmeert. (met de slang boven je hoofd om hem beter te kunnen zien..) En zogenaamd niet dicht bij krokodillen in de buurt komt! Wel dus. Kun je daar ook schildpadden gaan bekijken snachts? Dat was echt het gaafste wat ik gezien heb, ooit! Ik ben zo jalours op je. Jij moet niet bij mij op bezoek ik bij jou!;)
    xxx

  • 04 Oktober 2008 - 09:29

    ZJ:

    Ohh man... Zit ik hier in NL keihard te studeren, terwijl sommige mensen in Australie duiken/stappen etc.

    Het leven is zoooo oneerlijk!!!!

    Maarrr well super om te lezen wat je daar allemaal aan het doen bent Jelle.

    En bij het duiken! Pas wel op voor die pijlstaartroggen please!! haha

    Veel plezier in het regenwoud!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2009

Feestdagen in Oz

15 December 2008

Laatste werkweek

24 November 2008

Obama in Concord

10 November 2008

Stage (deel 2)

31 Oktober 2008

Eerste stageweek
Jelle

Actief sinds 24 Aug. 2008
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 96986

Voorgaande reizen:

17 Mei 2015 - 06 Juni 2016

New Zealand

13 April 2013 - 01 Juni 2013

Engeland

24 September 2008 - 08 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: